SVĚT MOTORŮ 15/2001
Jezdit cross country není rozhodně žádný med. A nemusí to být dakarský maraton, stačí čtyři dny například v Itálii, aby našinec poznal kůrku tvrdého chleba vytrvalostních terénních soutěží.
Vyprávět by o tom mohli čeští jezdci, kteří s úspěchem dokončili druhý podnik mistrovství světa v dálkových soutěžích, kterým byla Italian Baja. Centrum soutěže Vivaro se sice nachází jen několik desítek kilometrů od pláží v Bibione, ale o plážovou idylku tady nešlo. Čtyřdenní soutěž nedoprovázely sluneční paprsky, ale hustý déšť! "To nemělo nic společného se závody, připomínalo mi to spíše jízdu na motorovém člunu. Běžně se stávalo, že stírače nebraly přívaly deště, nebo jsme vletěli do hlubokých kaluží a přes střechu šla voda," líčí zážitky Josef Kakrda, který v týmu IVAR CS Racing startoval s tuniským navigátorem Boughattasem.
Po prologu se druhý den jel jeden okruh o délce 126 kilometrů třikrát a v závěrečný den soutěže pustili pořadatelé posádky pouze do dvou smyček. Do Italian Baje byl Kakrda přihlášený s vozem Nissan Terrano. Kompletně zrepasovaný stroj byl vybaven novým pružným uložením, řídícími tyčemi a především plechem na podvozku, který na rozbité trati spolehlivě ochránil všechny důležité komponenty. Po dvanáctém místě v prologu začal jezdec díky zkušenostem a těžkým klimatickým podmínkám soutěže opatrněji. "První den jsem neriskoval a opatrnější jízda se vyplatila. Když si uvědomím, co všechno se stalo soupeřům, tak jsem udělal dobře. Hloubka kaluží se dala sotva odhadnout a podél trati jsme se potkávali s řadou konkurenčních vozů s uraženými koly nebo proraženými chladiči," přibližuje Kakrda podmínky soutěže. Ve druhé části Italian Baje jablonecký závodník zrychlil a v závěrečné zkoušce na pláži v Bibione dojel dokonce devátý a třetí v kategorii T2. "Neměli jsme žádný technický problém a vlastně jsme během soutěže dolévali pouze benzín," pochvaloval si Kakrda, kterého manažersky v Itálii vedl zkušený Josef Joklík.
Soutěž absolvovaly tři české posádky a všechny dojely do cíle. Ten viděla polovina z 58, které se objevili na startu. Shodou okolností všechny tři české posádky obsadily třetí místa ve svých třídách, Kakrda v zážehové T2 (celkově 15), Burda ve vznětové T2 (26.) a Mejznar ve vznětové T3 (14.) Ze tří českých motorkářů dokončili soutěž Přibyl na kawasaki (46.) a Holub s hondou (56.), nedojel Ivo Kaštan na hondě. Dalšími podniky, na které se Kakrda se svým tuniským navigátorem chystá, jsou Baja Espaňa koncem června a v polovině července Baja Portugal, které jsou rovněž součástí MS.
Největší pozornost v okolí Bibione na sebe strhávala první ženská vítězka Dakaru Jutta Kleinschmidtová, které vyhlásil pomstu francouzský jezdec a konstruktér vlastního stroje v jedné osobě Jean Louis Schlesser, kterému pár dní předtím došlo definitivní vyjádření FIA. Ta nevyhověla odvolání proti dvouhodinové penalizaci na letošním Dakaru, která Schlessera připravila o vítězství. Francouz před startem prohlásil, že se přijel revanžovat, ale již na začátku úvodního dne nezvládl nervy, poškodil vůz a odstoupil. Německá závodnice se výroky soupeře nenechala vyvést z míry a bez výraznějších problémů zvítězila.